Hos Special Minds kører man fortsat værdifuld jobtræning ved hjælp af digitale værktøjer
Umiddelbart kan det ligne en håbløs mission at skulle lave jobtræning midt under corona. For hvordan kan man blive trænet i at begå sig i en virksomhed, når man pænt er blevet bedt om at blive derhjemme?
Hos Special Minds, der tilbyder uddannelses- og beskæftigelsesrettede forløb for unge med autisme, har man fundet svaret. Ved hjælp af digitale værktøjer og platforme bliver der fortsat lavet masser af værdifuld opkvalificering og motivationsafklaring – herunder målrettet faglig opkvalificering gennem online kurser til praktikker og konkrete jobåbninger – så de unge er klar til at komme ud i virksomhederne, så snart landet åbner.
– Nedlukning bremser ikke den gode jobtræning, fastslår Charlotte Hjarl Hummel, der er kompetenceudvikler hos Special Minds i Silkeborg.
Noget bøvl og en gave
Hun har været ansat i Special Minds i få måneder og havde derfor ikke nået at få opbygget nogen nær relation til de unge, da landet lukkede ned.
– Selvfølgelig har det været en udfordring at skulle danne en relation til eleverne på afstand, hvor de har lyst og motivation til at flytte sig sammen med mig. Det har været noget bøvl, men også en gave, siger Charlotte Hjarl Hummel, der har en mangeårig undervisningsbaggrund indenfor web og it, hvor hun blandt andet har arbejdet med unge indenfor autismeområdet.
Gaven, som hun kalder det, har bestået i, at de under nedlukningen har gjort brug af nogle af de mange digitale platforme – chat, Discord, Voice osv. – som de unge i forvejen er fortrolige med.
– Det gør det nemt at kommunikere med de unge, at de allerede er på digitale platforme, hvor de føler sig trygge, siger kompetenceudvikleren.
– Selvfølgelig har det været en udfordring at skulle danne en relation til eleverne på afstand, hvor de har lyst og motivation til at flytte sig sammen med mig. Det har været noget bøvl, men også en gave.
Charlotte Hjarl Hummel
Double op på Konfront
Samtidig har hun selv introduceret platformen Konfront, der har til formål at styrke og understøtte det socialfaglige arbejde med eksempelvis unge med autisme. Gennem overskuelige trin gør Konfront det muligt at arbejde med forskellige mestringsstrategier. For eksempel når det drejer sig om angst.
– Mange af de unge kæmper med angst som følge af corona, og hele nedlukningen har blot bekræftet dem i, at det er farligt at komme ud. Her bruger vi Konfront til at lave forløb om angst, motivation og personlig afklaring, siger Charlotte Hjarl Hummel og nævner en ung, som har bedt om at få doublet op på Konfront, fordi der er blevet sat fokus på nogle personlige udfordringer, som gennem lang tid har fyldt, og hvor den unge kan mærke, at der nu sker en positiv udvikling.
Fastholder normalitet
Situationen, hvor den unge står ude i en virksomhed, er samtidig noget af det, som bliver trænet netop nu. Charlotte Hjarl Hummel opstiller løbende forskellige scenarier, som eksempelvis handler om, hvad en arbejdsgiver forventer, når det kommer til dresscode, hygiejne og god opførsel.
– Selvom det er hårdt for de unge, at de skal leve med uvisheden om, hvornår nedlukningen slutter, så kan vi sagtens træne indholdet af det praktikforløb, som ligger og venter en dag ude i fremtiden og derved holde fast i de mål, som er sat op, siger Charlotte Hjarl Hummel.