Special Minds – Kolding

”Selvledelse inspirerer mig dagligt 

Lisette Plaetner kom for nylig til Special Minds Kolding. Hun værdsætter et miljø med  handlefrihed og blikket for den enkeltes kompetencer 

Da Lisette Plaetner trådte ind ad døren til sit nye job som kombineret STU-underviser og kompetenceudvikler hos Special Minds Kolding, var hun på ingen måde ukendt med lærerrollen. Hun har  i 10 år arbejdet som underviser i et beskæftigelsestilbud målrettet unge og voksne. 

 – I mit tidligere job var der et meget stort fokus på selve undervisningen. Det er der også her, men det personlige og sociale aspekt bliver vægtet højt, siger Lisette Plaetner, der oplever en værdi i at arbejde så helhedsorienteret. 

 – Jeg havde forleden en ung med i biografen, hvor vi kørte sammen derhen. En sådan køre- og biograftur rummer meget social træning, og han opdagede, at han kunne mere, end han troede. Når de unge får personlige og sociale successer, styrker det også den faglige læring, siger hun. 

 Åbningen mod fællesskabet 

Lisette Plaetner arbejder som sine kolleger med at gøre unge og voksne med autismeprofil klar til uddannelse og job. Mange har i flere år kæmpet med det sociale og med overhovedet at fremmøde.  

 – Jeg er ikke i tvivl om, at noget af det vigtigste er, at unge kommer her og mærker, at de er en del af et ungdomsfællesskab; at de har noget at stå op til. De har ikke været vant til at være en del af en sammenhæng, siger STU-underviseren. 

 Og netop i det rum, hvor den enkelte får troen på sig selv tilbage, mærker Lisette Plaetner glæden som underviser og kompetenceudvikler. 

 – De fleste kommer med et dårligt selvbillede, og her er det fantastisk at se, at de får skabt en ny fortælling om sig selv. De får et håb om en fremtid. 

 En væsentlig del af den sociale træning handler samtidig om at finde ud af at være med andre, som er anderledes end en selv. 

 – At være på en arbejdsplads er ikke bare at løse opgaver, men også at kunne spørge om hjælp og udvikle rummelighed overfor andre, der ikke er som en selv. Det er noget af det, som vi træner i det sociale rum, siger hun. 

 At lede sig selv 

For Lisette Plaetner ligger en  del af den daglige arbejdsglæde i at følge de udviklingstrin, som hver enkelt tager. Men glæden har også rod i at være et sted med et  personligt og fagligt råderum.  

 – Selvledelse  er en  berigelse. Vi får  ansvar, og vi sætter selv initiativer i gang. Selvfølgelig sker det inden for nogle rammer og et fælles værdisæt, men der er en  tillid til hver enkelt af os, siger Lisette Plaetner, der også oplever en ledelse, som har øje for styrker, som hun ikke selv er bevidst om. 

 – Det er ikke kun de unge, som får kompetenceudvikling, det gør vi også. Forleden blev jeg spurgt, om jeg ville lave et oplæg om autisme for en arbejdsplads med ordene ’det vil du være god til’. Det er et meget alsidigt job at være her, og jeg nyder den tillid og det blik, som der er for den enkeltes kompetencer.  

Morten Kattenhøj

– At være på en arbejdsplads er ikke bare at løse opgaver, men også at kunne spørge om hjælp og udvikle rummelighed overfor andre, som ikke er som en selv. Det er noget af det, som vi træner i det sociale rum.

Mød Rasmus i Rema-skjorten

Rasmus er en af de STU-elever, som gennem STU er vokset, og nu er klar til fleksjob.

Læs hans historie her