Nyheder

Special Minds går i luften med autismevenlig læringsportal

mar 3, 2021 | Ikke kategoriseret

Udviklingen af en helt ny onlineplatform skal tilgodese behovene for overskuelighed og struktur og motivere til øget læring

Worddokumenter, pdf-filer, Sharepoint og printede opgaver. Sådan har læringsværktøjerne ofte set ud, når unge med autisme har været i gang med et uddannelses- eller beskæftigelsesforløb hos Special Minds.

Men det bliver der ændret markant på nu. Inden længe præsenterer Special Minds en helt ny onlineplatform, der som den første af sin art er målrettet mennesker med autisme.  

– Helt overordnet er idéen at skabe en læringsplatform, som både tager hensyn til jobkandidaten, eleven og læreren, således et det bliver computeren, som holder styr på progressionen og visuelt fortæller, hvor den unge er henne i sit forløb, og hvad det næste skridt er, siger Dennis Schrøder Holmgreen, underviser og kompetenceudvikler hos Special Minds i Silkeborg.    

Øget tilgængelighed

Idéen om udviklingen af en ny autismevenlig læringsportal har været undervejs gennem et stykke tid.    

– Der har længe været et behov for at få skabt et opdateret og fælles arbejdsredskab, siger Dennis Schrøder Holmgreen og fremhæver, at det, som har kendetegnet mange af de tidligere læringsværktøjer, blandt andet har været, at de er for statiske, for tunge at opdatere, og at opgaverne ikke er tilpasset den enkeltes læringsstil.

– En digitalisering af vores opgavebank vil skabe langt højere tilgængelighed for alle, og vi vil derudover kunne indsamle værdifulde data omkring brugen og løsningerne af opgaverne, forklarer Dennis Schrøder Holmgreen, der tidligere har arbejdet med digital læring og kunstig intelligens.

Det var en fuldstændig hjemmelavet og meget lavpraktisk løsning, men den viste trods alt, at det giver mening at skabe en fælles onlineplatform, som tager eleven eller kandidaten ved hånden og giver dem et klart billede af deres forløb.

Dennis Schrøder Holmgreen

Computeren elsker struktur

Under forårets corona-nedlukning i 2020 tog han fat på at få klarlagt, hvordan en ny autismevenlig læringsportal kunne strikkes sammen.

– Det var en fuldstændig hjemmelavet og meget lavpraktisk løsning, men den viste trods alt, at det giver mening at skabe en fælles onlineplatform, som tager eleven eller kandidaten ved hånden og giver dem et klart billede af deres forløb, siger Dennis Schrøder Holmgreen og giver et konkret eksempel:

 – Hvis vi står med en ung, som siger, at ’jeg vil gerne være grafiker’, så er der nogle delmål og krav, som skal opfyldes: Hvad kræver det? Hvornår? Hvad er processen? Alt dette kan vi vise på platformen. På samme måde indarbejder vi på forhånd en masse svar på de hv-spørgsmål, som vores unge måtte tænkes at brænde inde med. Computeren er rigtig god til struktur, hvilket vores unge godt kan lide.   

Indholdet er hjørnestenen

Nu er tiden så inde til, at den hjemmelavede løsning og de gode idéer skal omdannes til en autismevenlig læringsportal i Special Minds. Projektet har fået en bevilling fra Udviklingspuljen under Den Sociale Udviklingsfond. Og Dennis Schrøder Holmgreen er spændt.   

– Den store opgave bliver at få puttet indhold ind i systemet, og her bliver det helt afgørende, at underviserne rundt om i afdelingerne er med. Portalen er ikke mere brugbar, end det indhold som ligger derinde, slutter Dennis Schrøder Holmgreen.

Hun er quizmasteren med øje for dagligdagens små sejre

– Min vision er give folk læring, men uden at det koster for megen energi, siger Sofia Tizar, der har Aspergers, og som i dag arbejder som IT-konsulent hos Special Minds i Silkeborg

Ved du, hvad hovedstaden i El Salvador hedder? Kender du farverne på det brasilianske flag? Har du styr på listen over Disney-prinsesserne?

Der er både mulighed for at få prøvet sin paratviden af og suget ny viden til sig, når man giver sig i kast med en af de digitale quizzer, som Sofia Tizar, IT-konsulent hos Special Minds i Silkeborg, står bag, og som på sigt skal blive en inkorporeret del af den autismevenlige læringsportal, som Special Minds netop nu er i gang med at udvikle.

Hun vil skabe små sejre til dagligdagen, for mennesker med autismeprofil, for hvem det nogle gange kan føles ekstra hårdt at skulle møde ind til et arbejde.

–  Min vision er at give folk læring, men uden at det koster for megen energi, siger Sofia Tizar.    

’Hvor hører jeg til?’

Hun ved, hvad hun taler om. Tilbage i 2017 fik Sofia Tizar, der oprindelig er uddannet social- og sundhedsassistent, stillet en Aspergers-diagnose. Det skete efter et længere sygdomsforløb, hvor hun fik det fysisk dårligt af at være sammen med for mange mennesker, og hvor det viste sig vanskeligt at finde et egnet tilbud til.

I december 2018 blev hendes sagsbehandler imidlertid opmærksom på Special Minds i Silkeborg, hvor man skaber individuelt tilrettelagte job- og uddannelsesforløb for unge med autisme og lignende profiler.   

– Da jeg begyndte hos Special Minds, var det i første omgang med henblik på at få en bedre forståelse af autismen og finde ud af, hvor hørte jeg til, fortæller Sofia Tizar, der altid har haft flair for IT, og som efter et IT-testseminar fik tilbudt en praktikplads hos Special Minds.

Jeg er som oftest selv et positivt menneske, men jeg kender alt til de negative tanker, og jeg tror, at alle mennesker har brug for at blive anerkendt og kunne anerkende sig selv. Her kan en quiz booste lidt selvværd, fordi det kan føles som en stor sejr, at man måske blot har nogle få fejl i en quiz, som matcher et område, man interesserer sig for.

Sofia

Sofia

Grønt lys fra quiz-udbyder

Da landet lukkede ned, fik Sofia Tizar idéen til at lave quizzer, som kunne sprede glæde på de dage, hvor tilværelsen føltes ekstra tung.

– Jeg er som oftest selv et positivt menneske, men jeg kender alt til de negative tanker, og jeg tror, at alle mennesker har brug for at blive anerkendt og kunne anerkende sig selv. Her kan en quiz booste lidt selvværd, fordi det kan føles som en stor sejr, at man måske blot har nogle få fejl i en quiz, som matcher et område, man interesserer sig for, siger Sofia Tizar, der skaber quizzerne i programmet Captivate.

Derudover har hun på egen hånd rettet henvendelse til quiz-udbyderen www.goquiz.dk, der har stillet nogle af deres quizzer til rådighed for Sofia Tizars vision.    

– Det er quizzer, som jeg selv ville have svært ved at lave, for eksempel om året der gik, siger hun.  

Mening og ansvar

Quizmasteren håber, at hendes tiltag kan kombineres med kompetenceudviklernes undervisning, som blandt andet skal finde sted på en ny og autismevenlig læringsportal.

– Jeg synes, at det er helt oplagt, at et undervisningsemne rundes af med en quiz, som forhåbentligt kan skabe en endnu en succesoplevelse, siger Sofia Tizar, der med udviklingen af sine quizzer og sin stilling hos Special Minds for alvor mærker meningsfuldhed i sin tilværelse.

– Jeg nyder at have noget at stå op til, og jeg føler et stort ansvar for det, jeg laver. Selvom man har en diagnose, har det kæmpe betydning, at man stadig føler sig som en del af samfundet, slutter hun.

Se flere nyheder

”Jeg føler mig vigtig”

”Jeg føler mig vigtig”

30-årige Janni Altmann har en autismeprofil, som er forskellig fra de flestes. Som kvalitetsmedarbejder hos Special Minds i Aalborg er hun en allround-assistance, som frigiver ressourcer

læs mere