Nyheder

Unge med autisme får udfordret deres sociale kompetencer

dec 20, 2022 | Nyheder

Evnen til samarbejde, fysisk udfoldelse og en øget tro på egne evner er noget af det, som unge fra Special Minds henter ud af aktiviteter med et udfordrende element.  Det styrker de unges vej til uddannelse og job   

Patricia Ørskou Madsen, underviser hos Special Minds i Silkeborg, der tilbyder job- og uddannelsesforløb for unge og voksne med autisme, kunne dårligt tro sine egne øjne. På den sværeste bane i den lokale klatrepark kravlede en af hendes elever selvsikkert rundt for til sidst at slutte af med ’frit fald’.

– Normalt er han en af de elever, som gemmer sig i undervisningen, men i klatreparken fik han mulighed for at vise sig i en helt anden setting. Det samme gjorde flere af de andre elever, fordi de blev kastet ud i noget, som de ikke ellers ville prøve kræfter med. De ville aldrig selv booke tid i en klatrepark, men fordi vi arrangerer det for dem, får de chancen for at booste deres selvtillid, siger Patricia Ørskou Madsen om satsningen på sociale aktiviteter hos Special Minds, der blandt andet har til formål at styrke de unges evne til samarbejde, sociale kompetencer kombineret med lysten til fysisk udfoldelse.

Ud af komfortzonen

Idéen til en månedlig aktivitet, som foregår udenfor huset, opstod, da Patricia Ørskou Madsen gennem et stykke tid havde observeret et efterhånden fast mønster ved de såkaldte ’spillefredage’.

– Det var de samme spil, der blev fundet frem, og det var de samme grupper af unge, som sad og spillede. Det var bestemt ikke skidt, for det giver de unge en stor tryghed, som de har brug for, men jeg ville gerne lave noget, som involverede endnu flere på kryds og tværs, og som samtidig skubbede dem ud af deres komfortzone, siger Patricia Ørskou Madsen.

– Vi har at gøre med en målgruppe, som har brug for præcist at vide, hvad der skal ske og hvordan. Derfor får de indimellem et printet program for den enkelte aktivitet, fordi det gør det knap så svært at træde ud af i det, der ellers kan føles ukendt og utrygt.

Patricia Ørskou Madsen, Underviser ved Special Minds Aalborg

Referencepunkt

Sammen med Sofia Tizar, der selv har en autismeprofil, har Patricia Ørskou Madsen stået for at lave et program, som dels passer til årstiden, dels indeholder en grad af eksponering, der udfordrer de unges sociale kompetencer, men uden at overskride deres grænse.

– Vi lavede en kanotur i august, som var en vild samarbejdsøvelse for de unge, fordi de pludselig sad tre unge med hver deres autismeprofil i en kano og skulle få det til at fungere. Det lykkedes, og efterfølgende er det blevet et referencepunkt, som de unge taler om med stolthed, fortæller Patricia Ørskou Madsen og understreger, at forudsætningen for, at det overhovedet kan lade sig gøre at lave den type aktiviteter, ligger i forberedelsen.

– Vi har at gøre med en målgruppe, som har brug for præcist at vide, hvad der skal ske og hvordan. Derfor får de indimellem et printet program for den enkelte aktivitet, fordi det gør det knap så svært at træde ud af i det, der ellers kan føles ukendt og utrygt.

– Vi lavede en kanotur i august, som var en vild samarbejdsøvelse for de unge, fordi de pludselig sad tre unge med hver deres autismeprofil i en kano og skulle få det til at fungere.

Patricia Ørskou Madsen, Underviser ved Special Minds Aalborg

Gode erfaringer

Patricia Ørskou Madsen ser, at de sociale aktiviteter har en klar værdi i forhold til at få de unge i uddannelse og job.

– De får en tro på, at hvis de er godt forberedt, så kan de godt klare noget, som de ellers ikke troede, at de magtede. Og de opdager, at der altid er en at række ud efter, hvis der opstår usikkerhed. Det giver dem nogle gode erfaringer, og på den måde er der ikke så langt fra klatreparken til eksempelvis en erhvervspraktik, slutter Patricia Ørskou Madsen.

Se flere nyheder