Special Minds – Aalborg

”Alle skal trives og møde faglighed”

For Peter Møller Nduru var det på det nærmeste umuligt at forestille sig andre jobs end folkeskolelærer, men hans hjerte for unge i udsatte positioner drev ham på ny kurs.

Af Thorsten Asbjørn

Peter Møller Nduru har ikke brug for at skyde på folkeskolen, men han konstaterer alligevel, at folkeskolens reformer op gennem 2010’erne, udfordrede ham i hans daværende job. Der kom flere børn i klasserne, og det blev vanskeligt at finde tid til den enkelte.

– Det blev sværere og sværere at hjælpe de børn, som var i udsatte positioner. Og netop udsatte børn har altid fyldt meget for mig, og jeg har arbejdet ud fra et mål om, at alle skal trives og møde faglighed, siger Peter Møllen Nduru og fortsætter:

– Jeg blev mere og mere en ’skæld-ud-lærer’, selv om det ikke var sådan, jeg ønskede at være.

Låst tænkning

Nordjyden Peter Møller Nduru havde et låst billede af, at han som folkeskolelærer ikke kunne andet end at arbejde i folkeskolens regi. Han var begrænset i sin tænkning om egen faglighed.

– Selv om jeg var sløjdlærer, konstaterede jeg, at jeg ikke kunne blive håndværker, siger Peter Møller Nduru, der imidlertid fik nyt job på Lille Vildmose Produktionsskole syd for Aalborg, som åbnede hans øjne for et nyt læringsmiljø.

– Nu var der pludselig igen tid til den enkelte unge. Vi kunne lytte, hjælpe og finde individuelle veje til læring. Jeg oplevede, at jeg igen kunne arbejde med trivsel og faglighed for den enkelte, siger han.

Springbræt til autisme-feltet

Jobskiftet til produktionsskolen betød, at Peter Møller Nduru havde modet til at søge den stilling som STU-underviser hos Special Minds i Aalborg, der blev slået op i 2019.

– Faktisk forstod jeg ikke helt stillingen, da jeg ikke havde stort kendskab til autismeområdet. Jeg havde dog mødt nogle få unge med autisme på produktionsskolen, og jeg kunne rigtig godt lide målgruppen, siger Peter Møller Nduru, som også var blevet fortrolig med STU og den individuelt tilrettelagte undervisningsform på produktionsskolen.

– Det var fantastisk for mig at komme gennem nåleøjet og få stillingen, og noget af det, som jeg oplevede allerede under samtalerne var, at jeg kunne være helt tro mod mine værdier – der var en oprigtig nysgerrighed og interesse, siger han.

’Jeg kom ned i tempo’

For Peter Møller Nduru har skiftet til Special Minds været en stor omvæltning – ikke mindst på det mentale plan.

– Jeg har oplevet at komme til en arbejdsplads, hvor der er ro, og hvor jeg kom ned i tempo. Jeg havde fra min folkeskoletid været vant til at være i højt beredskab og altid klar til at gribe ind, når der skete noget uforudsigeligt. Mit stressniveau var højt.

Gevinsten ved at arbejde i et roligere gear er tydelig for Peter Møller Ndura.

– Det er blevet tydeligt for mig, at der ikke er lighed mellem, hvor hårdt jeg arbejder og effekten. Hos Special Minds har vi tid til at finde de rette løsninger og lade processerne arbejde i stedet for at ville være ved målet, når vi går i gang.

Hans arbejdsglæde vokser nærmest for hver dag.

– Jeg føler, at jeg mestrer opgaven, fordi jeg på daglig basis ser unge med autisme vokse fra deres respektive udgangspunkt. I mine tidligere jobs kunne jeg nemt blive ramt af utilstrækkelighed. Det gør jeg ikke nu, fordi jeg kan få lov at gøre det, som jeg tror på, og ser effekten af det, når vores unge kandidater finder troen på egne evner.

Det var fantastisk for mig at komme gennem nåleøjet og få stillingen, og noget af det, som jeg oplevede allerede under samtalerne var, at jeg kunne være helt tro mod mine værdier – der var en oprigtig nysgerrighed og interesse