Forløb til unge under 18 år
Flere tilbud til styrket fremmøde
Unge med autisme eller lignende profil, som har kæmpet med ufrivilligt skolefravær, får igen lyst og motivation til at gå i skole eller komme i gang med en ungdomsuddannelse
Ufrivilligt skolefravær er et stort problem for mange unge med autisme eller lignende profil. De oplever ikke at passe ind i eksisterende skoletilbud, og for mange resulterer det i angst, stress, depression og andre belastningsreaktioner.
Special Minds Kolding er muligheden for en ny start. Nysgerrigt og tålmodigt arbejder vi med igen at vakt lyst til fremmøde, skole og uddannelse.
Vi har forskellige typer af forløb for unge under 18 år. Sammen med den enkelte unges sagsbehandler finder vi det forløb, der passer.
En rolig start
En rolig opstart – kendetegnet ved tålmodighed og små skridt – er for de fleste helt afgørende. Der skal i et roligt tempo opbygges tryghed og tillid, så der igen kommer lyst og motivation til at gå i skole.
Når trygheden er etableret, og vi har lært den enkelte elev at kende, begynder vi at arbejde med uddannelsesrettede aktiviteter.
Autismefaglig ramme
Hos Special Minds har vi alle stor autismefaglig viden. Vi ved, at der ikke er to mennesker med autisme, som er ens. Helt afgørende er det, at vi møder hvert enkelt med nysgerrighed og åbenhed, så vi finder ud af, hvad der skaber trivsel og motivation for læring.
Psykoedukation bruger vi som et vigtigt redskab til at give den enkelte unge øget selvindsigt i autismen og de udfordringer og ressourcer, som følger med diagnosen.
Vi arbejder både med personlige, faglige og sociale mål. Ved at fokusere på alle tre dele får hver enkelt ung den styrke og ballast, der skal til, for at lykkes med uddannelse og fungere i fællesskaber. Den sociale del er integreret i hverdagen, og også her vælger hver enkelt til i det omfang det passer. Vi har dagligt frokostfællesskab, ugentlig café med brætspil osv. samt sociale aktiviteter ud af huset.
Brobygning til uddannelse
Vi hjælper med at gøre overgangen til næste uddannelse nem. Vi besøger relevante uddannelsesinstitutioner, og vi vejleder i det, der skal til for at fungere i en uddannelse: adgangskrav, undervisningsmiljøet, ansøgning til SSP-støtte (uddannelsesstøtte), krav til fremmøde, hjemmearbejde osv.
Vi har samtidig en række fokusområder, som gavner den enkeltes udvikling:
- meningsdannelse og motivation
- selvindsigt og udvikling af strategier
- kommunikation og samarbejde
- tilhørsforhold og fællesskaber