Nyheder

Magnus er studieklar og giver topkarakter til den sociale træning

aug 17, 2023 | Nyheder

For 21-årige Magnus har 12 uger hos Special Minds i Kolding ikke blot skabt studieafklaring men også åbnet døren til nye fællesskaber

At blive studieklar handler ikke bare om at få valgt det rette studie. Det er Magnus blevet klar over efter et 12-ugers studieunderstøttende forløb hos Special Minds i Kolding. Her har han på kort tid fået åbnet op for en social dimension i sit liv, som han ikke tidligere har kendt til.

– For mig har det vel været tæt på det optimale sociale miljø. Vores fællesskab er centreret om en fælles aktivitet, og der er både samarbejde og konkurrence involveret, siger Magnus om et fællesskab hos Special Minds, som blandt også har budt på en ugentlig brætspilscafé.

Studie-problemet
Det var egentlig ikke med fokus på det sociale, at han fik bevilget et forløb hos Special Minds. Valget af det rette studie var den altoverskyggende problemstilling, men det sociale fællesskab har vist sig som en betydningsfuld bonus i forhold til det kommende studieliv.

– Der er ingen tvivl om, at det er et rygstød til mit studieliv, at jeg nu oplever, at jeg fungerer socialt og har venner. Tidligere i mit liv har jeg stået udenfor fællesskabet, siger Magnus og fortsætter:

– Efter folkeskolen havde jeg ikke rigtig nogle venner. Og der var heller ikke rigtig nogen, som jeg holdt kontakt med efter HTX.

I dag ved han, at han som barn og teenager havde evnen til at være social, men han har brug for en ramme, hvor det kan ske.

– Jeg kunne mærke, at jeg kunne få venner, men det var svært for mig, hvor og hvordan vi skulle mødes. Her har det hjulpet mig at træde ind i en forudsigelig ramme, fx hvor vi er sammen om brætspil, og hvor vi ligner hinanden og har fælles interesser.

Nu uni og energien
Så vidt det sociale.

Magnus kom til Special Minds med det primære mål at få hjælp til at finde frem til det rette studie. Som syvårig blev han diagnosticeret med autisme og ADHD. Både folkeskoletiden og HTX var præget af faglig og social mistrivsel. Efter HTX har han oplevet et dyk, og i to år haft vanskeligt ved at finde retning med sit liv.

Den manglende retning satte sig også igennem i forhold til fremtidsplanerne.

– Jeg kunne ikke overskue, hvilken studieretning, jeg skulle vælge. Det var et stort virvar, siger Magnus.

For mig har det vel været tæt på det optimale sociale miljø. Vores fællesskab er centreret om en fælles aktivitet, og der er både samarbejde og konkurrence involveret

Magnus

Dybden rummer risiko
For Magnus har det handlet om at få hjælp til at strukturere sine tanker og få klarhed over, hvad der motiverer ham, og hvad han er dygtig til. Han blev koblet sammen med Christian Danchell, kompetenceudvikler, Special Minds.

– Christian lavede blandt andet en personlighedstest på mig, og så fandt vi en liste over 175 universitetsuddannelser, som jeg med hans hjælp fik filtreret ned til et valg mellem tre uddannelser, siger Magnus, der landede på studiet Energi på Aalborg Universitet i Esbjerg.

Sociologi og kulturanalyse var med på Magnus’ top 3-liste, og hvor det i høj grad var studiets bredde, der tiltalte ham. Men netop bredden ville også risikere at blive udfordringen, fandt Magnus ud af med hjælp fra Christian.

– Min udfordring er, at jeg med min diagnose får så mange tanker, og her udfordrede Christian mig i forhold til sociologi-studiet. Selv om jeg syntes faget lød vildt spændende, kunne han se, at der var en risiko for, at jeg ville fare vild.

Magnus føler sig klar til studiestarten på Energistudiet.

– Jeg har gennem forløbet hos Special Minds fået et overskud, som jeg ikke havde før. Egentlig er jeg introvert, men jeg har lært at turde sætte mig ved forskellige borde med andre, jeg ikke har snakket med før, uden det har føltes intimiderende og fremmedgørende.

 

Se flere nyheder

Vinder af SMV’ernes Inspirationspris

Vinder af SMV’ernes Inspirationspris

– I er om nogen en virksomhed, der går forrest, når det kommer til at udvide arbejdsmarkedet – gør det mere rummeligt, lød det bl.a. fra dommerjuryen ved prisoverrækkelsen

læs mere