Nyheder

”Hvorfor har jeg ikke kunnet det, jeg ville?”

jun 30, 2021 | Nyheder

Dét spørgsmål stillede 25-årige Nicklas sig konstant, indtil han for tre år siden blev udredt for autisme og fandt sin vej fra STU Special Minds til nu at starte på HF og en fremtid som radiograf

– Jeg har haft en ’shaky’ skolegang, indleder 25-årige Nicklas, som ofte stod udenfor fællesskabet.

I dag er der ikke noget ’shaky’ over ham. Rolig, nærværende og smilende glæder han sig over, at han nu afslutter sin særligt tilrettelagte ungdomsuddannelse (STU) – endda to måneder før tid – for at starte på HF.

– Jeg er helt klar. Det var min UU-vejleder, som anbefalede mig at korte min STU af med to måneder, så jeg kan starte op på HF efter sommerferien og ikke skal udsætte studiestart.

Den sene diagnose

Som mange andre med autismeprofil er Nicklas først blev udredt som voksen. Det skete kort tid inden han i 2018 blev bevilget et kortere individuelt tilrettelagt udviklingsforløb (ITU) hos Special Minds Aalborg.

– Det var en kæmpe øjenåbner for mig at få stillet diagnosen efter så mange mislykkede skoleophold. Jeg fik forståelse for mine problematikker og for, hvorfor jeg ikke har kunnet det, jeg ville, siger Nicklas.

I 9.-10. klasse gjorde han sig  positive erfaringer, da han på Halvorsminde Efterskole i Hjørring oplevede at blive valgt til.

– Jeg have rigtig gode room mates, og jeg blev socialt meget mere åben. Der skete en stor udvikling med mig, fordi jeg mærkede, at der var nogen, som ville mig. Det betød, at jeg gik fra at være introvert til ekstrovert.

Det vigtige for mig på HF er gode strukturer, og at jeg samtidig ved, at der er hjælp, hvis noget lige skulle ramle sammen.

Nicklas

Julie-med-høretelefoner

At leve med barriererne

I dag – alt imens Nicklas netop har afsluttet matematik på HF som et supplement til STU’en  – betragter han sig selv som en god blanding af det indadvendte og udadvendte. Det er en hjælp for ham, at han er bevidst om sine barrierer og de manglende sociale kompetencer, som han indimellem mærker.

– Hvis nogen eksempelvis siger en sjov joke, så kan jeg fortsætte med at trække den ud, siger Nicklas og fortsætter:

– Jeg kan også have svært ved at aflæse ansigtsmimiker. Er der en, som er sur, så ved jeg ikke altid, hvor det kommer fra – simpelthen fordi det kan være svært for mig at fange andres følelser.

Og det er her, at Nicklas har profiteret af knap tre års STU.

– Udover at jeg nu fagligt er klar til HF og har fået struktur på min lektielæsning, så har det været en stor hjælp for mig, at jeg med Peter og Sanne (kontaktpersoner, red.) har kunnet tale episoder igennem og reflektere over dem. Jeg har nu redskaber, som jeg kan bruge til at komme ud af en svær situation, fx også modet til at gå tilbage med nye perspektiver, hvis jeg har stået i en konfliktsituation.

Radiografen er klar

Nicklas har efter sommerferien fået plads på Nørresundby Gymnasiums diagnosevenlige HF3-linje. Den unge nordjyde, der bor i egen lejlighed, har allerede taget matematik på C-niveau under sin STU, så han er mere end klar.

– Det vigtige for mig på HF er gode strukturer, og at jeg samtidig ved, at der er hjælp, hvis noget lige skulle ramle sammen, siger han.

Og fremtiden er klokkeklar efter studenterhuen.

– Jeg skal videre til uddannelsen til radiograf. Det er en fuldstændig ligeud plan – og det er faktisk en drøm, som jeg har haft, fra jeg var helt lille, siger Nicklas og uddyber om sin radiograf-fascination:

– Gennem stråling får du et billede, som går i dybden. Det er ikke bare et billede. Det er et arbejde, hvor du hjælper andre. Den hjælp, som jeg selv havde brug for som mindre, kan jeg nu give ud af til folk – det er bare en anden form for hjælp.

{

Jeg skal videre til uddannelsen til radiograf. Det er en fuldstændig ligeud plan – og det er faktisk en drøm, som jeg har haft, fra jeg var helt lille.

Nicklas

Se flere nyheder