Nyheder

Her føles det bare helt rigtigt

dec 7, 2022 | Nyheder

16-årige Jacob kunne hurtigt mærke, at han med STU’en hos Special Minds var havnet på den rette hylde

Han har prøvet det modsatte. At være i et skoleforløb, hvor han følte sig kastet ind i en hverdag, der føltes utryg, og hvor han til tider havde svært ved at forstå relevansen og meningen med de fag, han blev præsenteret for.

I dag kan 16-årige Jacob, der har Autisme Spektrum Forstyrrelse samt et synshandicap, fortælle en ganske anden historie.

– Her føles det bare helt rigtigt. Jeg bliver set, og jeg oplever, at der er en mening med det, som jeg skal lære, siger Jacob, som efter sommerferien startede på ungdomsuddannelsen STU hos Special Minds i Aalborg.

Praktik gav første indtryk

Her gør man en dyd ud af at bruge de første tre måneder på at lære de nye elever godt at kende. Og Jacob er én af dem, som nyder godt af det.

– Jeg var først i en kort praktik hos Special Minds, hvor jeg dannede mig et første indtryk, som var rigtig godt. Det var ikke så stressende som noget af det, jeg har oplevet andre steder, fortæller Jacob, som har en stor interesse for IT og grafik.

Jeg fik et rigtig godt førstehåndsindtryk i praktikken, men brugte den næste uge på at tænke mere over det. Jeg fandt ud af, at Special Minds STU var en virkelig god mulighed for mig, så derfor valgte jeg det. Siden jeg startede, er jeg blot blevet bekræftet i, at det er det rigtige for mig, siger han.

|

– Vi gør meget ud af at møde vores unge med en forståelse for deres diagnose og udfordringer, ligesom vi skal blive klogere på, hvad der skaber mening for dem.

Sanne Rostgaard Skjøtt, STU underviser

Kommer før målet

De første tre måneder af en STU hos Special Minds handler i høj grad om at lære den enkelte unge godt at kende. Finde ud af, hvad der interesserer og motiverer og samtidig blive klog på, hvad det er, som tidligere har skabt en række barrierer for den enkeltes udfoldelse af sine ressourcer. ifølge underviser Sanne Rostgaard Skjøtt er det selve forudsætningen for at komme til at arbejde med mål for den enkelte elev.

– Vi gør meget ud af at møde vores unge med en forståelse for deres diagnose og udfordringer, ligesom vi skal blive klogere på, hvad der skaber mening for dem. Dermed har vi de rette forudsætninger for at bygge på, siger Sanne Rostgaard Skjøtt og fremhæver samarbejdet med både UU-vejlederen og den unge.

Jeg tager udgangspunkt i de mål, som UU-vejlederen har sat og supplerer og nuancerer løbende, efterhånden som mit kendskab til den unge bliver bedre og mere personligt. Det handler både om, hvad den unge skal nå i løbet af tre år, men også om, hvad der er realistisk i løbet af det første år. Først og fremmest skal vi derfor lære Jacob rigtig godt at kende.

Inddragelse er nøgleordet

Og præcis af dén grund er det hos Special Minds også afgørende, at de unge selv er med til at formulere målene for deres uddannelse.

– Det må aldrig udelukkende blive vores mål – det er også elevens egne mål, fastslår Sanne Rostgaard Skjøtt.

Jacob runder af:

Jeg får lov til at fordybe mig i mine interesser, og finde ud af, hvordan det kan bruges i fremtiden.

Se flere nyheder